Naaidooz

Naaidooz

vrijdag 15 februari 2013

THE BRONTË SISTERS



Op zoek naar een nieuw leuk werkje om te maken, kwam ik dit boek weer tegen, wat ik al een tijdje geleden had gekocht.






Gelijk ging mijn fantasie met me op de loop en kwam ik, door de mooie jurken en bonnets, uit bij mijn fascinatie voor de Brontë Sisters.
Ik ben een enorme fan van de schrijfsters, de Brontë Sisters, Charlotte, Emily en Anne.
Zij leefden van ongeveer 1810 tot 1860 in Engeland in het plaatsje Haworth. Beroemde boeken als Jane Eyre, Wuthering Heights en Agnes Grey zijn respectievelijk geschreven door Charlotte, Emily en Anne.
 

Ik ben al twee keer in het plaatsje Haworth in Engeland geweest. Daar staat het museum over deze beroemde schrijfsters. Dit museum is gemaakt in de pastorie waar ze in gewoond hebben en het geeft een fantastische weergave van hun leven en van het leven in die tijd.

Heel veel in dit dorpje is nog zoals het toen was en er zijn zelfs wandelroutes over o.a. de 'moors' waar ook de zusters hebben gelopen.
Via deze link www.bronte.org.uk/visit kan je er nog veel meer over te weten komen.
Ik heb ook een blog gevonden over de sisters: kleurrijkbrontesisters.blogspot.nl.
Als je nog eens tijd/zin en geld hebt, dan is dit zeker een aanrader.

Uiteraard heb ik tijdens mijn bezoekjes ook allerlei dingetjes (om te maken) gekocht. Om te beginnen deze borduurwerken:


En hier allemaal hebbedingetjes, boeken, dvd enzo:
 
 
 


En deze boeken heb ik van ze:

 
 
Zelf heb ik nog dit zakje gemaakt, door een afbeelding uit te printen en erin te verwerken:

 
 

En op mooi papier heb ik deze nog uitgeprint en ingelijst:
 

Er zijn ook veel verfilmingen gemaakt over hun boeken. Vooral Jane Eyre en Wuthering Heights zijn heel bekend. Een echte aanrader om te kijken vind ik de verfilming van Wuthering Heights die in 2009 is gemaakt met de acteurs Tom Hardy en Charlotte Riley. Hij is op dvd te koop.


Deze uitvoering is net zo intens en tragisch als het leven van de zusters zelf.
Geen van de zusters is oud geworden. Ze hadden al vroeg hun moeder verloren en, zoals in die tijd niet uitzonderlijk was, stierven zusjes en broertjes al vroeg aan ziektes. Eén broer is gestorven aan een alcoholverslaving. De enige die oud is geworden is de vader. Hij heeft alle kinderen overleeft en is iets van 84 jaar geworden.
 
Het is echt de moeite waard om je in hun echte leven te verdiepen. Ook hier zijn genoeg boeken en  dvd e.d. van te koop.

 
Maar... terugkomend op het maken van leuke dingen: ik zou een mooie applicatie quilt kunnen maken van de patronen uit het boek, helemaal in de sfeer van Jane Eyre.
Ik zou ook mooie afbeeldingen van de zusters kunnen uitprinten op stof en daar een mooie quilt van maken. Kortom weer genoeg om verder over te fantaseren.
Op het internet vond ik ook nog deze zelfgemaakte werkjes:
en deze quilt schijnt ook iets te maken te hebben met de brontës, daar kan je meer info over vinden op het blog wat ik eerder genoemd heb.

Ik hoop dat jullie het interessant hebben gevonden en dat het jullie wellicht ook inspireert en fascineert.
 
FIJN WEEKEND!!
 


4 opmerkingen:

  1. Wat leuk!!! Prachtig geschreven en geïllustreerd blog over de bronte zussen! Zelf vind ik het ook leuk om iets op te zoeken en dan erover te schrijven zo heb ik het pas gedaan over emma en 200 jaar koninkrijk....
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant die gezusters Bronte,je heb er veel van. Leuk dat je in het museum geweest ben .Wij {Martine ook} zijn fan van Jane Austen, vorig jaar naar het museum in Bath geweest.Was ook erg leuk.
    Ben benieuwd wat je voor moois gaat maken, dat zakje vind ik ook erg leuk.
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel interessant allemaal en ik zou zo samen een quiltje erover willen maken! Een idee om iets via de blog te gaan doen? Ik denk dat er met mij een heleboel quiltsters zijn die hieraan willen meedoen.......
    Ik ben een fan van Laura Ingalls en heb ook een bezoek aan haar huis gebracht. Geweldig!! Het heeft, net zoals de gezusters Brontë, een bepaalde sfeer en je zou graag even in hun dagelijks leven, om het hoekje willen kijken.
    Dank voor deze "post" en groetjes uit de Bourgogne, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen dat er nog meer liefhebbers zijn. Zou inderdaad leuk zijn om gezamenlijk iets te doen. Ik zou zelf wat uit dat boek willen maken wat ik in dit blog heb laten zien. Ik zag dat de 'Dekenstikster' er nog één verkocht. Misschien 4 blokken maken met op ieder blok een dame geappliceerd? Laat nog wat van je horen via mijn mail anders? f.heide10@upcmail.nl.

      Verwijderen